Delen:

‘Leave No Traces’ grote winnaar op de 14de editie van Filmfestival Oostende

Ook ‘Ninjababy’, ‘Rien à foutre’,‘Nobody Has to Know’en ‘Drive My Car’ vallen in de prijzen

Filmfestival Oostende bekroont jaarlijks verschillende films in diverse competities. In de internationale LOOK!-competitie werd Leave No Traces als grote winnaar gekroond. De film sleepte zowel Beste Film als Beste Production Design in de wacht. In dezelfde competitie werden ook Frank van den Eedens cinematografie voor Nobody Has to Know en het scenario van Drive My Car gelauwerd. Rien à foutre werd de winnaar van de nieuwe COOP!-competitie en Ninjababy werd het prijsbeest in de ook nagelnieuwe SOON!-competitie. 

Visueel verbluffende parels in de LOOK!-competitie

In de LOOK!-competitie - met de steun van Camalot - wordt visueel sterke storytelling bekroond. De jury, die bestond uit actrice Monic Hendrickx, D.O.P. Robrecht Heyvaert, executive producer bij CZAR Eurydice Gysel, regisseur Sahim Omar Kalifa en kunstenaar Fleur Pierets, mocht in deze selectie verschillende prijzen uitreiken: Beste Cinematografie, Beste Scenario, Beste Production Design en Beste Film.De Pools-Tsjechisch-Franse coproductie Leave No Traces viel twee keer in de prijzen. De jury was erg onder de indruk van het Production Design van Pawel Jarzebski:

Het production design is rijk aan details en neemt ons moeiteloos mee naar de vroege jaren 80 in Polen. De appartementen, het politiebureau, de rechtszaal, de consequente aankleding van de locaties: alles wat we zien in de film heeft een reden.
LOOK!-jury
LOOK!-jury

Leave No Traces kaapte ook de hoofdprijs voor Beste Film weg. Regisseur Jan P. Matuszyński ontleedt in zijn film een pijnlijk hoofdstuk uit de Poolse geschiedenisboeken. Op 12 mei 1983 wordt student Grzegorz Przemyk het slachtoffer van politiebrutaliteit. De 18-jarige aspirant-dichter overleed aan zijn verwondingen. De jury was erg ontroerd:

De film was voor ons een aanslag op ons gevoel van rechtvaardigheid. Het verhaal van de vrienden wordt wervelend verteld en is emotioneel meeslepend. De personages zijn nergens eenduidig slecht, maar radars in het systeem. Je voelt zo sterk de verdrietige onmacht. De makers weten zelfs te flirten met humor terwijl het zo’n zwaar onderwerp is. Dat is razend knap gedaan.

De jury bekroonde Nobody Has to Know, van de Belgische regisseur Bouli Lanners, met Beste Cinematografie. In de LOOK!-competitie gaat deze award overigens niet naar de regisseur, maar naar de Director of Photography, een unicum in Europa. D.O.P. Frank van den Eeden heeft onder meer ook Belgische successen als HomeGirl en De Patrick op zijn indrukwekkende cv staan. Bouli Lanners en hoofdrolspeler Michelle Fairley waren bovendien te gast op deze editie van Filmfestival Oostende en kregen een ster op de Oostendse Walk of Fame.

Het camerawerk van Frank van den Eeden tilt het scenario en de film op. Het is tegelijkertijd benauwend als het gaat over de sociale controle, en bevrijdend als het gaat over de liefde. De camera is niet objectief, blijft heel dicht op de huid waardoor de kijker intiem bij de twee hoofdpersonages betrokken wordt. Knap gedaan en wonderschoon.

Nobody Has to Know verschijnt op 23 maart in de zalen. Als laatste werd ook het scenario van Drive My Car van de Japanse regisseur Ryûsuke Hamaguchi door de jury gehuldigd in de categorie Beste Scenario:

Het scenario van Drive My Car, door Haruki Murakami en Ryûsuke Hamaguchi, is intelligent en zorgvuldig geschreven met prachtige dialogen, waarin de stiltes boekdelen spreken. 

Debuutfilms en tweede features in de SOON!-competitie 

In de SOON!-competitie - met de steun van Sooner - werden heel wat markante coming-of-ageportretten van een nieuwe generatie filmmakers geselecteerd. Toch stak er één film met kop en schouders bovenuit. De vierkoppige jury, bestaande uit regisseur, RITCS-docent en bezieler van Theater aan Zee Marc Lybaert, grafisch ontwerper Amira Daoudi en creatief duo Gus & Stella, riep het Noorse Ninjababy uit tot winnaar van deze competitie.

Ninjababy geeft een kick! Knotsgek en verrassend. Sterk, geestig, geëngageerd. Prachtige balans tussen de gitzwarte humor en het zware thema. Maar je komt lachend uit de cinemazaal. De actrice Kristine Kujath Thorp levert een heel grappige, intrigerende en aangrijpende performance. De animaties die haar gedachten uitbeelden maken er een zeer unieke film van.

In deze film van Yngvild Sve Flikke ontdekt de 23-jarige Rakel plots dat ze al zes maanden zwanger is. De illustratrice vermoedt dat het een sluwe ninjababy is die zich al zo lang in haar buik schuilhoudt. Om Rakels conflicterende gevoelens in beeld te brengen, koos de Noorse regisseur voor een guitige mix van live-action en animatie, waarin de plagerige ninjababy letterlijk uit Rakels cartoons springt.Ninjababy verschijnt op 8 juni in de zalen.De jury had ook nog twee eervolle vermeldingen klaar, voor Stop-Zemlia van Kateryna Gornostai en Murina van Antoneta Alamat Kusijanovic. 

Stop-Zemlia brengt ons op een virtuoze manier terug naar de emotionele staat van onze adolescentie. De film is fictie, maar de psychologische profielen zijn zeer authentiek gedocumenteerd.” ​ 
De prachtige cinematografie, styling, grading, affiche en muziek van Murina laten ons duiken in een hooggespannen en complexe, doch zeer herkenbare, familiale situatie, waarbij de veerkracht en de verlangens van elk personage mooi tot hun recht komen. De film blijft lang nazinderen in de gedachten als een golfbeweging die de geest blijft beroeren.

De andere genomineerden waren Luzzu van Alex Camilleri, Mon Père, le Diable van Ellie Foumbi, Sisterhood van Dina Duma, You Resemble Me van Dina Amer en Yuni van Kamila Andini.

SOON!-jury
SOON!-jury

Succesvolle samenwerkingen in de COOP!-competitie

De selectie van de COOP!-competitie - met de steun van Pandemie - werd samengesteld volgens het principe: "Think globally, act locally". De FFO-programmatoren gingen op zoek naar opmerkelijke Vlaamse en Nederlandse coproducties. De jury, die bestond uit scenarist Angelo Tijssens, frontvrouw en actrice Lara Chedraoui, regisseur Sarah Kasmi, acteur Noa Tambwe Kabati en filmmakers Kato De Boeck en Flo Van Deuren, kozen vol overtuiging voor de Belgisch-Franse coproductie Rien à foutre

Wij werden, om de grote Will Tura te quoten, verliefd op een airhostess. Cassandra (heerlijk en verraderlijk lichtvoetig gespeeld door Adèle Exarchopoulos) neemt ons mee, hoog boven de wolken, en diep, diep in de pijn van de mensen in de frontlinie van lowcost-luchtvaartmaatschappijen. Rien à Foutre van Julie Lecoustre en Emmanuel Marre is een diepmenselijke komedie over de echte waarde van de dingen, over thuiskomen, over afscheid nemen en terugkeren.
COOP!-jury
COOP!-jury

Daarnaast had de jury ook nog een eervolle vermelding voor Jolein Laarman, de scenarist van Do Not Hesitate.

Haar scenario maakte ons ongemakkelijk, omdat we nergens de makkelijke uitweg vonden, omdat de grenzen tussen goed en slecht steeds meer ambigu werden gemaakt, omdat ze ons deed nadenken over de verschrikking van eenzijdig denken, over de waanzin van oorlog, over de verhalen die we onszelf vertellen.

Rien à foutre komt 16 maart in de zalen (Cinéart).

De andere genomineerden in deze selectie waren Ennio: The Maestro van Giuseppe Tornatore, Miss Marx van Susanna Nicchiarelli, Nr. 10 van Alex van Warmerdam, Samuel's Travels van Aik Karapetian, Speak No Evil van Christian Tafdrup en The Consequences van Claudia Pinto.

UFK-Persprijzen

De Unie van de Filmkritiek (UFK) reikte tijdens het festival de UFK-Persprijzen uit. Deze kenners, die beroepsmatig naar films kijken en er hun gegronde mening over geven, beoordelen alle films uit de internationale competities van het festival: LOOK!, COOP! en SOON!. In de jury zetelden Linda Crivits (FILM), Chantal Moens (Humbug, PR UFK), Erik Stockman (HUMO) en Marc Bussens (Enola, Humbug, Snapshots, FILM en voorzitter UFK).

De jury koost Drive My Car van Ryûsuke Hamaguchi tot winnaar in de LOOK!-competitie, omdat het "een poëtisch meesterlijke Murakami-verfilming is vol puntgave beelden met een uitgelezen, loepzuivere mise-en-scene".

In de COOP!-competitie overwon Nr. 10 van Alex van Warmerdam omwille van "de prachtige beeldcomposities, magnifieke sets, zwartgallige humor, het uitstekende acteerwerk en een scenario vol onvoorspelbaarheden".

Tot slot werd Luzzu van Alex Camilleri de grote winnaar in de SOON!–competitie door "de subtiele neorealistische teneur en het raak capteren van de authentieke cultuur van Malta". ​


#FFO #FFO22 @filmfestivaloostende

www.filmfestivaloostende.be

Volg Filmfestival Oostende op Instagram - Facebook - Twitter - YouTube - TikTok

 
 

 

 

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Filmfestival Oostende

PRESSKIT 2022

Over Filmfestival Oostende

Filmfestival Oostende is een jaarlijkse boost voor wie van de betere cinema houdt. De wederkerende focus op Vlaamse film, de aparte insteek in het internationale aanbod, de aandacht voor cinematografische pareltjes in de LOOK!–competitie en de Belgisch-Nederlandse coproducties uit de COOP!–competitie, zorgen voor een complementair programma dat een (inter)nationale uitstraling koppelt aan een glamoureuze kijk op het filmberoep in Vlaanderen. Eén van de hoogtepunten is ongetwijfeld de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse film- en televisieprijzen en de Jamies plaats, de Vlaamse online video awards. 

Voor interviews, accreditaties of andere persgerelateerde vragen, aarzel niet om contact op te nemen!

www.filmfestivaloostende.be

Contact

Koningin Astridlaan 12 p/a Monacoplein 2 8400 Oostende

[email protected]